print 2010-6
Reportage Theaterdagen NSDSK In september en
oktober organiseerde de NSDSK in samenwerking met Stichting 2+
Producties en Kunstenaars & Co WIL IK OOK! Theaterdagen voor dove en
slechthorende kinderen. Het werd een groot succes. VHZ schrijft erover.
Interview Susanne Voorn wint wedstrijd meertaligheid Linguïst
en logopedist Susanne Voorn spande zich anderhalf jaar in om een
bruikbare en betrouwbare Turkse articulatietest naar Nederland te
krijgen. Van Horen Zeggen koos haar als winnaar van de wedstrijd
meertaligheid die stond in het themanummer Meertaligheid van augustus
dit jaar.
Artikelen Nanda Poulisse en Wies Goossens: Het werkgeheugen en schoolse vaardigheden Veel
dove en slechthorende kinderen die worden aangemeld voor diagnostisch
onderzoek vanwege leerproblemen, blijken een zwak werkgeheugen te
hebben. Op grond van literatuuronderzoek en eigen ervaringen doen de
auteurs een aantal suggesties hoe kinderen met werkgeheugenproblemen op
school geholpen kunnen worden.
2010-5
Reportage Sprong Vooruit bereikt mijlpaal in de geschiedenis van het dovenonderwijs VHZ
sprak met werkgroepleden Connie Fortgens en Annelies van Eijk van
Sprong Vooruit over de samenwerking en de totstandkoming van een unieke
tweetalige taalmethode voor groep 1 t/m groep 8: Taal op Maat.
Interview Nieuwe Simea wil uitgroeien tot hét landelijke kennisplatform in de auditief-communicatieve sector De
vereniging Simea is een nieuwe richting ingeslagen en gaat dit het
komend najaar breed uitdragen onder professionals in de
auditief-communicatieve sector. VHZ sprak met Simea-bestuurslid Ina van
Vliet over de vereniging Simea nieuwe stijl.
Artikelen Antje Orgassa: Het ontwarren van tweetaligheid en een primaire taalontwikkelingsstoornis (SLI) is geen makkelijke klus Antje
Orgassa schreef voor Van Horen Zeggen een artikel, waarbij de
verschillen tussen meertaligheidsproblemen en primaire taalstoornissen
worden uiteengezet. De basis van het artikel wordt gevormd door
onderzoek op dit terrein door onder meer de Universiteit van Amsterdam. literatuurlijst
2010-4
Reportage ICED 2010: Partners in
educatie Van 18 tot en met 22 juli
vond in Vancouver het Internationale Congres over opvoeding en onderwijs aan
Doven plaats (ICED 2010). Deelnemers aan dit congres hebben een weblog
bijgehouden. In deze reportage een deel van enkele van de blogs. Ze zijn
afkomstig van medewerkers van Auris en
Kentalis.
Interview Sue Archbold was een van de
belangrijke sprekers op het Internationale Congres over de Educatie van Doven
in Vancouver (ICED). Op 23 augustus 2010 promoveert zij aan de Radboud
Universiteit in Nijmegen op haar proefschrift ‘Deaf education - changed by
cochleair education?'. Van Horen Zeggen sprak met haar tijdens het congres.
Artikelen Karin Wiefferink
e.a.: Ontwikkeling van een
behandelmethodiek: op weg naar evidence-based werken De NSDSK heeft
negen behandelgroepen voor kinderen met ernstige spraak- en taalmoeilijkheden.
Voor deze behandelgroepen is recent een methodiek ontwikkeld. Het uitgangspunt
van deze methodiek is om meer evidence-based te gaan werken. In dit artikel
wordt stap voor stap beschreven hoe dit proces in zijn werk is gegaan.
Themakatern:
Meertaligheid In onze sector
wordt tweetaligheid meestal geassocieerd met de tweetaligheid van doven:
gesproken Nederlands en NGT. Zij zijn echter bij lange na niet de enige
cliënten die gezegend zijn met meerdere talen in hun leven. Het themakatern van
VHZ bestaat deze keer uit een aantal korte artikelen waarin meertaligheid en de
problematiek die daarmee gepaard kan gaan, vanuit diverse onderwijs- en
opvoedingssituaties wordt belicht.
2010-3
Reportage Vinger aan de pols en geen
paniek Om de huidige financiële en
economische crisis het hoofd te bieden hebben twintig werkgroepen nagedacht
over bezuinigingsvoorstellen, ook voor de gezondheidszorg: de Brede
Heroverwegingen. Wat betekent dit voor brancheorganisaties als FENAC, Siméa en
SIAC? Van Horen Zeggen peilt de stemming bij Marco Strik, Marja Vollaard en
Jaap Zwitser.
Interview Prof.dr. Adriana Bus is
specialist op het gebied van preventie en remediatie bij leerproblemen. Nog
niet zo lang geleden startte ze onderzoek bij ESM-leerlingen naar de
mogelijkheden tot vroege interventie met behulp van zogenaamde ‘levende
boeken'. Van Horen Zeggen wilde hier meer van weten en zocht professor Bus op
in haar werkkamer in Leiden.
Artikelen Wouter Bolier: Communicatie
in Nederlands met Gebaren in het speciaal onderwijs aan dove, slechthorende en
ESM-kinderen In zijn
bachelorscriptie heeft Wouter Bolier onderzoek gedaan naar het NmG gebruik van
medewerkers in het speciaal onderwijs. De meest opvallende punten uit zijn
onderzoek worden in dit artikel besproken.
Rob Zwitserlood: ESM: Een
onzichtbare handicap Leraren in het regulier
onderwijs vinden ESM moeilijk te onderkennen. Wil voorlichtingsmateriaal het
effect hebben dat het beoogt, moet het qua inhoud, vorm, maar ook proces van
aanbieden aan een aantal voorwaarden voldoen. Rob Zwitserlood is op zoek gegaan
naar die voorwaarden en heeft op basis hiervan voorlichtingsmateriaal
ontwikkeld.
2010-2
Reportage ‘Jij hebt makkelijk praten': een verslag van het
symposium in Ede over het belang van vroege signalering van
taalproblemen en kennisuitwisseling op dit terrein tussen verschillende
sectoren in de jeugdhulpverlening.
Interview Nini Hoiting nam afscheid met een symposium. In
het interview gaat ze in op de rol van Nederlandse Gebarentaal voor
kinderen met een cochleair implantaat.
Artikelen Nanouk Verbeek en Hanneke Wentink beschrijven op
welke manier ze op de Tine Marcusschool in Groningen werken met het
schoolprotocol lees- en spellingproblemen en dyslexie. Ze breken een
lans voor het voortvarend aanpakken van het leesonderwijs.
2010-1
De coverfoto is gemaakt tijdens het
afstudeerproject van Francisca Oostrom, Fé Sleijffers en Ilona
Langbroek, ex-studenten van de Hogeschool van Utrecht, opleiding
logopedie.
Zij verzamelden normgegevens bij basisschoolkinderen met behulp van de
SNAP, een
nieuwe testbatterij voor auditieve verwerkingsproblemen (zie artikel
Neijenhuis
en van Herel-de Frel).
Reportage Een aantal medewerkers van
Kentalis trok naar Koerdistan Iraq. Daar hebben ze een impuls gegeven aan het
dovenonderwijs. Ze vertellen in de reportage over hun ervaringen bij deze
‘training on the job'.
Interview In oktober vorig jaar
verscheen het Van Dale Basiswoordenboek Nederlandse Gebarentaal.
Initiatiefnemer en samensteller is het Nederlands Gebarencentrum. Directeur
Trude Schermer is trots op het resultaat. Een gesprek over gebarentaal, het
Nederlands Gebarencentrum en het nieuwe woordenboek.
Artikelen Karin Neijenhuis
en Jessica van Herel-de Frel schrijven
in hun artikel over de diagnostiek van auditieve verwerkingsproblemen. Op de
audiologische centra van de Koninklijke Auris Groep is een database aangelegd
van 91 cliënten met een hulpvraag op het gebied van auditieve verwerking. Het
artikel gaat in op de vraag of het niet mogelijk is om met alleen een gerichte
anamnese een diagnose te stellen. literatuurlijst |