print Klik op de rode links om de bestanden (van minimaal een jaar oud) te downloaden. 2008-6
Reportage 'Dalfsen 3' in het teken van kwaliteit.
Een verslag van één van de twee dagen werkconferentie van de FENAC.
Hoofdthema: ontwikkeling van richtlijnen voor onderzoeksprocedures bij
kinderen met taal- en spraakstoornissen.
Interview Beppie van den Bogaerde geïnstalleerd als lector Dovenstudies.
De
opleiding tot tolk en leraar in de Nederlandse Gebarentaal (NGT) aan de
Hogeschool Utrecht bestaat 10 jaar. Dit was reden voor een feestje. Bij
deze gelegenheid is ook een andere mijlpaal gevierd. Beppie van den
Bogaerde is geïnstalleerd tot de eerste en enige lector Dovenstudies in
Nederland. Van Horen Zeggen sprak met haar.
Artikelen Ellen Luteijn en Willem Noppers: Leerlingen met ASS opleiden voor een diploma ….en dan? Uitkomsten van een onderzoek bij oud-leerlingen van VSO De Stijgbeugel. Jongeren
met een Autisme Spectrum Stoornis voorbereiden op een volwaardige
plaats in de maatschappij vereist meer dan een gestructureerde
organisatie met professionals. Ellen Luteijn en Willem Noppers
beschrijven in dit artikel de resultaten van hun onderzoek en met welke
problemen hun oud-leerlingen na het schoolverlaten geconfronteerd
worden en wat daar mogelijk aan gedaan kan worden.
Evelien Dirks e.a.: Emotioneel welbevinden en sociaal functioneren van kinderen met een auditieve beperking. Problemen
met horen gaan vaak gepaard met sociaal-emotionele problemen. Mogelijk
hebben slechthorende kinderen grotere sociaal-emotionele problemen dan
dove kinderen, onder andere vanwege hun handicap. De resultaten van het
in dit artikel beschreven onderzoek van de NSDSK geven aan dat er
mogelijk weinig verschillen zijn op het gebied van emotioneel
welbevinden, maar wel verschillen in het sociaal functioneren. Literatuurlijst
2008-5
Reportage Tinnitusloket heeft zich bewezen.
Het Tinnitusloket werd 3 jaar geleden geopend om mensen die op zoek
zijn naar informatie of hulp bij oorsuizen, snel de juiste weg te
wijzen. Binnenkort wordt er geëvalueerd. De betrokken partijen zien het
nut van het loket in.
Interview 100 Jaar NVVS, een eeuw opkomen voor belangen
De
Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS) werd in 1908
opgericht als de “Bond van Slechthoorenden”, een naam die een half jaar
later al werd veranderd in “Vereniging tot bevordering der belangen van
slechthoorenden”. Die belangenbehartiging is in al die jaren niet veel
veranderd, stelt directeur Joop Beelen, al wordt er niet meer met
hulpmiddelen langs de deur geleurd. Een gesprek over een moderne,
zelfbewuste, kritische en constructieve vereniging.’
Artikelen Marjan Bruins en Connie Fortgens: Leren onze leerlingen genoeg?
Op
de Aurisscholen is in 2006-2007 een programma gestart om de
leeropbrengsten op de scholen te verhogen. Daartoe werd in 2006 eerst
een nulmeting uitgevoerd, die gevolgd werd door het opzetten en het
uitvoeren van een plan ter verbetering van de resultaten. De tien
Aurisscholen volgden daarbij ieder hun eigen weg wat betreft specifieke
verbeteractiviteiten en werkwijze, terwijl de aansturing van het
programma in zijn geheel wel centraal gebeurt door een stuurgroep. Het
verloop van het proces wordt beschreven, waarbij succesfactoren en
zaken die minder goed liepen aan de orde komen.
2008-4
Reportage Welke toekomst heeft het onderwijs aan doven en
slechthorenden?
Op 12 juni organiseerde Siméa een miniconferentie over de
toekomst van het onderwijs aan kinderen en jongeren met een auditieve
beperking. Tegen de vijftig inhoudelijk deskundigen gingen met elkaar in
discussie over de manier waarop we die toekomst inhoud moeten geven.
Interview De resultaten van het IVA-onderzoek over de toekomst van het
auditief onderwijs hebben nogal wat losgemaakt in de sector. Niet iedereen
onderschrijft de aanbevelingen van de onderzoekers, er is wantrouwen tussen de
besturen van de onderwijsinstellingen en van één visie op onderwijs lijkt geen
sprake. ‘Als we niet op één lijn komen is cluster 2 voor een deel van onze
doelgroep ten dode opgeschreven’, meent Theo
van Munnen, voorzitter van de vereniging Simea. ‘Wij hebben als sector
dezelfde belangen. Laten we deze als vertrekpunt nemen en niet die van de eigen
locatie.’
Artikelen Cecile Kuijpers en Lianne Vermeulen: Een
ontwikkelingsvolgmodel voor kinderen met taal- en spraakproblemen
Om planmatig te kunnen handelen en dat handelen te onderbouwen is het nodig dat de ontwikkeling
van kinderen in de zorg en het onderwijs gevolgd kan worden. In het artikel van
Cecile Kuijpers (Radboud Universiteit Nijmegen) en Lianne Vermeulen (Sint
Marie, Eindhoven) wordt een nieuw ontwikkelingsvolgmodel voor peuters met taal-
en spraakproblemen beschreven. Literatuurlijst
2008-3
Reportage Elly Bergen, ambulant begeleider van Signis, bracht een
bezoek aan Zuid-Afrika. Ze greep deze gelegenheid aan om meer aan de weet te
komen over het onderwijs aan doven. Zij ontdekte de grote verschillen in dit
land tussen enkele onderwijsinstellingen. In deze reportage komen twee
tegenstellingen aan de orde.
Interview Veel mensen met een auditieve beperking zijn vaak moe van
het werk. Dit blijkt uit onderzoek van Miranda Maurix naar vermoeidheid en
burnout klachten van slechthorende en dove medewerkers. “Opmerkelijk is dat
veel mensen, ook bedrijfsartsen, de oorzaken van vermoeidheid niet zoeken in de
auditieve beperking.”
Artikelen Hanneke Wentink en Simone Hoogenboom: Gebruik van de
Protocollen Leesproblemen en Dyslexie op cluster 2 scholen Samenvatting: In het kader van het Masterplan Dyslexie inventariseerden
Hanneke Wentink (Expertisecentrum Nederlands, Radboud Universiteit) en Simone
Hoogenboom (KPC-Groep) in 2007 het gebruik van de Protocollen Leesproblemen en
Dyslexie in cluster 2 scholen. Met name voor cluster 2 scholen die hun
leesonderwijs aan het verbeteren zijn leverde deze inventarisatie
belangwekkende gegevens op. Literatuurlijst
Karin Wiefferink, Leo De Raeve, Gerard Spaai, Bernadette
Vermeij, Noëlle Uilenburg: Taalontwikkeling van Nederlandse en Vlaamse kinderen
met een cochleair implantaat Samenvatting: De Gezondheidsraad adviseerde in 2001 om cochleaire
implantatie bij kinderen een plaats te geven binnen gezinsbegeleiding waarin
zowel het gesproken Nederlands als de Nederlandse Gebarentaal wordt aangeboden.
Hoe de taalontwikkeling bij tweetalig opgevoede CI kinderen verloopt, daarover
is nog maar weinig bekend. In onderstaand Vlaams-Nederlands onderzoek wordt een
tip van de sluier opgelicht. Literatuurlijst
Themakatern: De menselijke maat
Redactie Het thema van het Siméa congres was dit jaar 'De
Menselijke maat'. Van Horen Zeggen besteedt aandacht aan dit onderwerp
met een themakatern. Praktijk Acht medewerkers uit onderwijs en zorg vertellen over de menselijke maat in hun werk Analyse Mark Vervuurt geeft een analyse van de bijdragen uit de praktijk
2008-2
Reportage Bij het ROC Koning Willem I College in Den Bosch
komen dove MBO-studenten terecht in een doofvriendelijke omgeving. Daar
heeft 'De Schalm' een dubbelfunctie: als een kleine dovenschool binnen
een groot opleidingscentrum én als een expertisecentrum voor het ROC.
Een veertigtal doven volgt er een MBO-opleiding of een cursus.
Interview Eind
vorig jaar nam de Koninklijke Effatha Guyot Groep een tweede Mobiel
Audiologisch Centrum (MAC) in gebruik. De vraag naar gehooronderzoek
bij onder andere zorginstellingen stijgt. In de toekomst zou het MAC
ook kunnen voorrijden bij consultatiebureaus en commerciële bedrijven.
' In al zijn simpelheid is het een mooi product', zegt Dirk Hoeben,
locatiehoofd van het Audiologisch Centrum Flevoland en coördinator van
het MAC.
Artikelen Tonny Brands, Harry Knoors en
Geertje Aarts: Vroegbehandeling voor kinderen met ernstige spraak- en
taalmoeilijkheden: doeltreffend of niet?
Samenvatting: Veel
jonge kinderen met ernstige spraak- en taalmoeilijkheden krijgen
intensieve therapie in de vorm van vroegbehandeling. In het kader van
evidence based werken wordt steeds vaker gevraagd naar het effect van
deze vorm van behandeling op de ontwikkeling van de betrokken kinderen.
Binnen Viataal Centrum voor Gezinsbegeleiding zijn met het oog hierop
de afgelopen vijf jaar data verzameld over de taalontwikkeling van de
behandelde kinderen en over de betrokkenheid en tevredenheid van hun
ouders.
2008-1
Reportage Siméa studiedag over de exclusieve inclusieve ambulant begeleider: 'Als we er toe willen doen, dan moeten we ook wat doen!' Met
dit thema sloot de organisatie aan bij recente ontwikkelingen op het
gebied van de ambulante begeleiding. In deze reportage aandacht voor
Hans Schuman, het Siméa AB- beraad en Passend Onderwijs.
Interview Ouders
kiezen voor kwaliteit. Minder belangrijk vinden ze reisafstand naar
school. Dit blijkt uit een IVA-onderzoek dat in opdracht van KEGG,
Viataal, Auris, Stichting Educatie in Communicatie en Simea werd
gedaan. Drie onderwijsdirecteuren uit de sector reageren op het onlangs
verschenen rapport en zien hierin een bevestiging van eerder gedaan
onderzoek.
Artikelen John van Daal: Gedragsproblemen bij kinderen met Ernstige Spraaktaalmoeilijkheden
Samenvatting: Ernstige
en chronische taalontwikkelingsproblemen gaan vaak gepaard met ernstige
gedragsproblemen. Uit het in dit artikel beschreven onderzoek blijkt
dat 40% van een groep 5 jarige kinderen die in Nederland onderwijs voor
kinderen met ernstige spraaktaalmoeilijkheden (ESM) volgen ernstige
gedragsproblemen vertonen. De meest voorkomende problemen bij de
onderzochte kinderen zijn: teruggetrokken gedrag, lichamelijke
klachten, denkproblemen en agressief gedrag.
Rob Boerman: Hoe een ambulant begeleider voor beweging zorgt
Samenvatting: Alle
experimenten met taken voor de ambulante begeleiding kunnen leiden tot
het vergroten van de effectiviteit van het onderwijs aan
zorgleerlingen. Het is van belang om landelijk de resultaten van
experimenten uit te wisselen. Zodra de vraag van het regulier onderwijs
zich in de toekomst uitkristalliseert en het globale takenpakket
opnieuw kan worden vastgesteld, zal het competentieprofiel en daarmee
de opleiding van de ambulant begeleider zich aan moeten passen aan de
nieuwe situatie. |