print
2016-6
Reportage Opstap naar een baan als Ervaringswerker TOS In
oktober is in Utrecht de opleiding OPSTAP van start gegaan. Jongeren
met een TOS (taalontwikkelingsstoornis) worden in negen maanden opgeleid
tot Ervaringsdeskundige TOS. Na de opleiding krijgen ze in het kader
van de Participatiewet een baan als Ervaringswerker TOS bij Kentalis of
worden ze begeleid bij het vinden van een baan elders.
Interview Anke Hinkema Leraar van het Jaar "Onze leerlingen moeten meer zichtbaar worden" Begin
oktober is Anna Hinkema, werkzaam voor Kentalis op de Dr. J. de
Graafschool in Groningen en bij de Ambulante Dienst, gekozen tot de
beste leraar in het speciaal onderwijs. Ze ontving de titel uit handen
van onderwijsminister Jet Bussemaker. Een jaar lang is Hinkema
ambassadeur voor het speciaal onderwijs. "Ik ga me ervoor inzetten dat
onze leerlingen meer zichtbaar worden."
Artikel Zo leren peuters en kleuters met een TOS woorden Hoe
komt het dat het uitbreiden van de woordenschat bij kinderen met een
TOS niet vanzelf gaat? Wat is er bekend over mogelijke belemmerende
factoren? En hoe passen we onze behandeling daarop aan? Toegankelijke
literatuur over de rol die onderliggende cognitieve en talige
leermechanismen hierbij kunnen spelen, ontbreekt. De auteurs hebben op
basis van een dwarsdoorsnede van de recente internationale literatuur
(2000 - heden) over woordleren door jonge kinderen met - en zonder - een
TOS (taalontwikkelingsstoornis) een goed overzicht gemaakt. Literatuurlijst
2016-5
Reportage Ondergedompeld in het mooie vak van audiologie-assistent De
opleiding tot audiologie-assistent, jaarlijks georganiseerd door de
Stichting Audiologische opleidingen, had dit jaar een primeur met een
heuse introductiedag op het AC Utrecht. Van Horen Zegen mocht van heel
dichtbij meekijken.
Interview Rinske Tabak: "Zorg voor de juiste patiënt op de juiste plek." Zorgprofessionals
willen de best mogelijke zorg leveren. Dat geeft niet alleen tevreden
patiënten, maar ook blije medewerkers. In de audiologische zorg van het
Erasmus MC is inmiddels veel ervaring op gedaan met ‘lean', waarbij
efficiënte en kwaliteit sleutelbegrippen.
Artikelen Rena Eenhuistra, Inez Berends & Efua Cambel: Goed op weg met leeskilometers Leren
lezen is voor dove en slechthorende kinderen extra lastig. Daardoor
hebben zijn meer faalervaringen dan horende kinderen. Met leeskilometers
krijgen zij weer leesplezier, waardoor zij meer gaan lezen. In dit
artikel wordt beschreven hoe Leeskilometers bevalt bij leerlingen en
docenten en wat de opbrengsten zijn. Literatuurlijst
Maartje Kouwenberg, Bernadette Vermeij, Anne Spliet & Karin Wiefferink: Peuters met TOS in kaart gebracht In
dit artikel wordt een onderzoek beschreven naar de kenmerken van 2-5
jarige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Het doel van het
onderzoek was om inzicht te krijgen in deze kenmerken bij een grote
groep kinderen met TOS wanneer zijn starten op eenbehandelgroep van
Auris, NSDSK of Pento. Literatuurlijst
2016-4
Reportage Lessen uit leesonderzoek In juni nam
Prof. Ludo Verhoeven afscheid als hoogleraar van de Radboud Universiteit
en als directeur van het Expertisecentrum Nederlands. Hij kreeg ter
gelegenheid van zijn afscheid een symposium over lezen aangeboden. Het
neurowetenschappelijk onderzoek stond daarbij centraal. Van Horen Zeggen
was aanwezig en interviewde een aantal deelnemers.
Interview Frans Mollee neemt na 25 jaar afscheid van redactie Van Horen Zeggen Na
25 jaar verlaat Frans Mollee de redactie van Van Horen Zeggen. Op drie
jaar na was hij al die tijd eindredacteur. In september gaat hij met
pensioen en neemt Frans afscheid van zijn werk bij de Auris Ambulante
Dienst in de regio Noordwest. In een interview blikt hij terug op een
aantal thema's die nog steeds actueel zijn.
Artikelen Roosje Hendrickx, Nina Wolters-Leermakers,
Gerrie van Hamersvelt, Maartje Kouwenberg en Ellen Gerrits: De
eFFectiviteit van ‘FF Luisteren!' In deze studie is het effect
van FF luisteren onderzocht op het inzicht in het gehoorverlies, omgaan
met het gehoorverlies, zelfbeeld en sociaal handelen van dove en
slechthorende kinderen in het reguliere onderwijs. FF luisteren is een
werkboek dat door (ambulant) dienstverleners wordt ingezet bij kinderen
met een gehoorverlies van 9 tot 13 jaar oud.
2016-3
Reportage Ouders ervaren wat TOS is Op 12 maart werd in
Utrecht de landelijke ‘Ervaar-TOS'dag gehouden. De dag werd georganiseerd door
de Stichting Hoormij (SpraakSaam en FOSS) in samenwerking met Auris. Meer dan
honderd ouders van kinderen met TOS deden mee met het Ervaringscircuit ‘Ervaar
TOS'.
Interview Trude Schermer: "Wij vinden het prima dat gebarentaal
van iedereen is, maar je kunt het niet van iedereen goed leren" Het Nederlands
Gebarencentrum bestaat twintig jaar. Gebaren zijn trendy in Nederland, maar de
positie van de Nederlandse Gebarentaal als taal is kwetsbaar. "Gebaren lijken
soms een speeltje van horenden. Wij vinden het prima dat gebarentaal van
iedereen is, maar je kunt het niet van iedereen goed leren", zegt bestuurder
Trude Schermer van het Nederlands Gebarencentrum.
Artikelen Nina Wolters-Leermakers & Anne van der Aa-van
Kessel: Alert op arousal Arousal is een
toestand die aangeeft hoe alert je bent en of je op dat moment zintuiglijke
prikkels uit je omgeving kan opnemen en verwerken .Het artikel beschrijft de
effectiviteit van een methodische werkwijze om arousal te reguleren bij
cliënten met een communicatieve meervoudige beperking. Literatuurlijst
2016-2
Reportage Zit er muziek in een CI? Het
belangrijkste uitgangspunt bij de revalidatie na een CI plaatsing is dat
het spraakverstaan verbeterd wordt. Voor veel CI-gebruikers blijkt
muziek ook van groot belang. VHZ nam deel aan een minisymposium over CI
en muziek op de Wereld CI dag in het UMC Utrecht.
Interview Stefan Koelsch: "Muziek is goed voor brein- en taalontwikkeling" Bij
haar 50 jarig jubileum presenteerde Pento een betrekkelijk nieuw
onderwerp voor de sector: de ontwikkeling van muzikale vaardigheden en
de invloed hiervan op het brein en de taalontwikkeling bij jonge
kinderen. Van Horen Zeggen vond dit een goede aanleiding om de spreker
prof. Stefan Koelsch te interviewen.
Artikelen Astrid van Leerdam, Rob Zwitserlood en Ellen
Gerrits: Met Woorden in de Weer: woordenschatontwikkeling bij kinderen
van 10-13 jaar met een taalontwikkelingsstoornis Kinderen met TOS
hebben vaak een kleine woordenschat. De woordenschatdidactiek Met
Woorden in de Weer is gericht op expliciet woordenschatonderwijs in het
basisonderwijs. Ook in het cluster 2 onderwijs wordt de didactiek
toegepast. In dit artikel wordt een studie beschreven naar het effect
van Met Woorden in de Weer op het woordleren van kinderen met TOS. Literatuurlijst
Rianneke Crielaard en Edith Hofsteede-Botden: De TestWijzer In
dit artikel wordt de achtergrond van de TestWijzer toegelicht. De
TestWijzer is een overzicht van diagnostisch instrumentarium op het
gebied van spraak-taaldiagnostiek voor kinderen in de leeftijd van 0;6
tot 15;11 jaar. De TestWijzer is ontwikkeld op het Audiologisch Centrum
(AC) van Kentalis te Sint-Michielsgestel en is sinds kort beschikbaar
via OpenAC. Literatuurlijst
2016-1
Reportage Bij het ratificeren van het VN-Verdrag lag de focus op
het amendement Nederland was een van
de laatste landen dat nog tot ratificeren van het VN-verdrag ‘Rechten van
personen met een handicap' moest overgaan. Enkele vertegenwoordigers uit onze
nationale dovenwereld laten in deze
VHZ-editie hun licht schijnen over de betekenis van de overeenkomst.
Interview Erwin
Baas: "Beperk het gebruik van oorkappen in de klas" Audioloog Erwin Baas en collega's zien dat in
toenemende mate op scholen gebruik gemaakt wordt van oorkappen die bedoeld zijn
om oren te beschermen tegen overmatig lawaai. Ui onderzoek blijkt dat
langdurige demping zorgt voor toenemende gevoeligheid voor hard geluid. Baas
vraagt zich af of met oorkappen niet alleen maar aan symptoombestrijding wordt
gedaan.
Artikelen Mirjam
Blumenthal, Susanne Voorn en Petra van Alphen: Interventie bij meertalige
peuters met TOS Hoe kun je jonge kinderen met een
taalontwikkelingsstoornis begeleiden als ze in een meertalig gezin opgroeien? Kentalis
deed hier onderzoek naar. Belangrijkste uitkomst: maatwerk is noodzakelijk,
omdat ouders sterk verschillen in wat zij wensen en nodig hebben. Wel is er een
mix van ingrediënten die bij ouders die intensievere begeleiding nodig hebben
en aankunnen het beste lijkt te werken.
|