print 2013-6
Reportage Jongeren vol verwachting over vervolgopleiding en werk Voor
de zomervakantie verlieten weer tal van leerlingen hun school met een
diploma of certificaat. Sommigen zijn een vervolgopleiding begonnen,
anderen gingen aan het werk. Van Horen Zeggen vroeg drie schoolverlaters
uit cluster 2 naar hun verwachtingen.
Interview NSDSK: 60 jaar jong en nog steeds voortrekker Dit
jaar vierde de NSDSK haar 60 jarig jubileum. Veel is er veranderd. Zo
is neonatale gehoorscreening standaard in heel Nederland ingevoerd. En
met de komst van het CI zijn de perspectieven van dove en ernstig
slechthorende kinderen radicaal veranderd. Een gesprek met voormalig
NSDSK-directeur Truus van der Lem en Ernest Müter, bestuurder sinds
2012.
Artikelen Debbie van den Bosch en Ellen Gerrits:
Auditieve verwerkingsproblemen en soloapparatuur bij normaalhorende
kinderen in de basisschoolleeftijd De indicatie en verstrekking
van soloapparatuur bij normaalhorende kinderen op de basisschool
varieert sterk. Middels een enquête onder de audiologische centra zijn
de verschillende zorgtrajecten voor soloapparatuur onderzocht. Daarbij
is ook gekeken naar verwijzing en diagnostiek van auditieve
verwerkingsproblemen en werd een literatuurstudie uitgevoerd naar het
effect van soloapparatuur bij normaalhorende kinderen.
2013-5
Reportage Gehoorproblematiek komt op de agenda van VWS Het Nationaal Programma
Gehooronderzoek 2013-2016 formuleert ideeën voor onderzoek dat in de komende
jaren absoluut moet worden uitgevoerd. Het programma kwam tot stand in
samenwerking tussen onderzoekers, professionals en patiënten/cliënten.
Interview Werken met apps geeft meerwaarde Gaat de virtuele wereld het
overnemen van de echte wereld in de logopediepraktijk van nu? Zo'n vaart loopt
het niet. Maar volgens logopedisten Esther Ottow en Willemien Bierman bieden
apps voor mobiele telefoons en tablets wél een welkome aanvulling op de
behandelmogelijkheden van kinderen met een taal-communicatiestoornis.
Artikelen Evelien Broekhof, Lizet Ketelaar, Karin Wiefferink en
Carolien Rieffe: De ontwikkeling van empathie bij kinderen met gehoorverlies Het opbouwen van
vriendschappen is voor kinderen met een auditieve beperking niet eenvoudig.
Welke rol de ontwikkeling van empathie hierbij mogelijk kan spelen wordt in dit
artikel nader toegelicht. De auteurs geven een overzicht van wat tot nu toe
bekend is over de ontwikkeling van empathie bij dove kinderen en hoe dit
samenhangt met hun sociale ontwikkeling. Literatuurlijst
Mirjam Blumenthal: Meertaligheid: hoe pak je het aan?
Casuïstiek en hulpbronnen De laatste jaren is er veel
gepubliceerd op het gebied van taaldiagnostiek en behandeling van meertalige
kinderen. In toenemende mate passen professionals deze kennis ook toe. Daardoor
verbetert de effectiviteit van de begeleiding. Het blijkt echter voor velen lastig
te zijn om de stap te maken van de literatuur naar toepassing van de nieuwe
inzichten in de praktijk. Dit artikel wil een hulp zijn om die stap zelf te
maken. Literatuurlijst
2013-4
Reportage Spetterende happening voor jongeren met een
taalstoornis Zevenhonderd jongeren en
kinderen met een taalstoornis waren present bij het Evenement SpraakSaam in de
Flint in Amersfoort. Met een theatervoorstelling, een film, gedichten, een
coole rapper en de handige ‘COM-pas'.
Interview "Ondanks samenwerking
zit een federatie er nog niet in" Arend Verschoor, beleidsmedewerker van de FOSS, en Joop
Beelen, directeur van de NVVS, vertellen hoe de organisaties voor mensen met
een auditieve of communicatieve beperking, ondanks de verschillen, toch steeds
nauwer samenwerken.
Artikelen Evelien Dirks,
Bernadette Vermeij, Noëlle Uilenburg en Isabelle Bogaers: Taalbeleid binnen de
gezinsbegeleiding voor kinderen met een auditieve beperking Technologische en maatschappelijke ontwikkelingen hebben
ertoe geleid dat de hoormogelijkheden van jonge kinderen met een auditieve
beperking in principe zijn toegenomen. Dit heeft ertoe geleid dat de NSDSK haar
taalbeleid voor jonge kinderen met een auditieve beperking heeft hervormd. Literatuurlijst
2013-3
Reportage Simea Innovatieprijs 2013 voor ‘Digitaal heen-en-weer' Maartje Wilke, Bouke
Meulenbroeks en Esther van Sprundel, persoonlijk begeleiders van Kentalis
dagbehandeling Kameleon in Sint-Michielsgestel en De Kubus in Breda, hebben met
hun ‘digitale heen-en-weer schriftje' de Innovatieprijs van Simea gewonnen. Na
de uitreiking van de prijs sprak Van Horen Zeggen met de winnaars.
Interview "Wij combineren de
goede eigenschappen van verschillende instrumenten tot een nieuwe taalscreening" Dr. Margreet Luinge is sinds april lector Kind, Taal &
Ontwikkeling aan de Hanzehogeschool Groningen. In haar onderzoek richt zij zich
op spraak- en taalontwikkeling, auditieve verwerking en de ontwikkeling van te
vroeg geboren kinderen. Een van de grote projecten behelst de ontwikkeling van
een uniform taalscreeningsinstrument voor de jeugdgezondheidszorg.
Artikelen Gebarentaalontwikkeling
bij dove kinderen met een meervoudige beperking Ilona van Schijndel en Beppie van den Bogaerde hebben
onderzoek gedaan naar een doelgroep waar nog weinig over bekend is: dove
kinderen met een meervoudige beperking. In dit onderzoek hebben zij zich
specifiek gericht op de ontwikkeling van gebarentaalvaardigheden van deze
doelgroep.
2013-2
Reportage Op weg naar integrale behandeling van tinnitus Mensen
met tinnitus hebben last van geluiden in hun oren, die niemand anders
hoort. Drs. Rilana Cima (Universiteit Maastricht) onderzocht welke
begeleiding de tinnituspatiënt hierbij het beste kan helpen. De VHZ
redactie sprak ook met prof Robert Stokroos (KNO-arts) en dr. Erwin
George (klinisch fysicus-audioloog) over meer fundamenteel
tinnitusonderzoek en met psychiater dr. Casper Leue over integrale zorg
en de rol van cognitieve en psychotherapie bij KNO-ziekten zoals
tinnitus.
Interview Twee promovendi benadrukken belangrijke rol sociale omgeving: Goede sociale relaties verhogen welbevinden Maartje
Kouwenberg en Nina Wolters promoveerden beiden op het onderwerp
sociaal-emotioneel welbevinden en sociale relaties bij dove en
slechthorende jongeren. Hun studies bevestigen eerder onderzoek dat deze
jongeren meer dan gemiddeld problemen ervaren. Beide promovendi laten
zien welke onderliggende factoren daarbij een rol spelen.
Artikelen Margot Willemsen: Leerkracht en logopedist: samenwerking in het taalonderwijs Binnen
het cluster 2 onderwijs zijn zowel logopedisten als leerkrachten aan
het werk. In dit artikel werd nagegaan hoe knelpunten in samenwerking
opgelost konden worden. Op basis van bevindingen van een pilotstudie
worden aanbevelingen gedaan voor succesvolle samenwerking tussen
leerkracht en logopedist.
2013-1
Reportage Digitaal spiekbriefje voor autistische jongere steeds meer verfijnd Een
digitaal spiekbriefje, helemaal op maat voor iedere jongere met
autisme, het komt er zeker aan. Dat is het stellige vermoeden van Bas
Kamer, trajectbegeleider bij Kentalis. In zijn werkkamer in Eindhoven
licht hij voor Van Horen Zeggen de jongste ontwikkelingen op moderne
media toe.
Interview Leo
De Raeve, oprichter van ONICI: "Wij als begeleiders moeten onze deuren
open zetten voor de Dovengemeenschap, maar omgekeerd ook." Het
Onafhankelijk Informatiecentrum over Cochleaire Implantatie (ONICI)
bestond vorig jaar 10 jaar. Ter ere hiervan werd op 20 en 21 november in
Antwerpen een congres gehouden. Hoog tijd om de oprichter van ONICI,
Leo De Raeve, te bevragen over het doel van ONICI en de veranderingen
van de afgelopen 10 jaar. [English version]
Artikelen Frans Mollee, Evelien Dirks en Noëlle Uilenburg: Speerpuntscholen voor ESM: een tussenvoorziening cluster 2? In
dit artikel wordt een pilot beschreven waarbij de Professor van
Gilseschool in Haarlem intensief is gaan samenwerken met enkele scholen
voor regulier basisonderwijs. De NSDSK heeft gedurende de loop van deze
pilot onderzoek gedaan naar de effecten van de samenwerking. Er is
gekeken naar de ontwikkeling van leerlingen op het gebied van taal en
psychosociaal functioneren. Literatuurlijst
Themakatern: Leren van professionals Het is geen eenvoudige
taak om volwassen professionals op te leiden en nieuwe dingen te laten
doen. Van Horen Zeggen heeft ervoor gekozen om hier een themakatern aan
te wijden: wat is ervoor nodig, wat kan helpen om het leren van
volwassenen te stimuleren? In de diagnostiek, de zorg en het onderwijs
is het steeds meer nodig om ervoor te zorgen dat zeldzame expertise
behouden blijft en dus op nieuwe mensen wordt overgedragen.
|