print 2011-6
Reportage Spraaksaam de movie in première Op
16 november ging in Utrecht de film ‘Spraaksaam, de movie' in première.
In deze film vertellen jongeren met ESM wat het hebben van een
spraaktaalprobleem is en wat het voor hen betekent. De film is het
resultaat van het project Spraaksaam, dat jongeren met ESM met elkaar in
contact brengt
Interview Maria Brons over Internationale kennisuitwisseling: "Wij doen meer dan alleen ontwikkelingswerk" Bijna een jaar terug begon Maria Brons als manager bij Kentalis
International. Ze vertelt aan Van Horen Zeggen wat haar beweegt,
motiveert en enthousiast maakt. Alle mensen zouden dezelfde rechten
moeten hebben en gelijke kansen om hun intellectuele capaciteiten te
ontwikkelen.
Artikelen Annemiek Voor in 't holt, Rob de Lange en
Beppie van den Bogaerde: Beter verstaan in de klas. Heeft Soundfield
apparatuur effect? In veel scholen is er een toenemende aandacht
voor de condities waarin leerlingen les krijgen, maar over de invloed
van akoestiek en luisteromstandigheden op het leerproces van de
leerlingen is nog weinig bekend. Een van de artikelen in deze VHZ
beschrijft een effectmeting van het gebruik van Soundfield apparatuur.
literatuurlijst
Christine Boersma, Jet Isarin en Nanouk Verbeek: "ESM gaat nooit over, maar dan later heb ik wel plezier in mijn leven." Door informatie te vragen aan jongeren zelf, hun ouders en betrokken
medewerkers, is in een tweetal projecten binnen Kentalis een beeld
ontstaan van de problemen waar jongeren en jongvolwassenen met ESM
tegenaan lopen en van de wensen die zij hebben voor de toekomst. In dit
artikel wordt dit beeld door Christine Boersma, Jet Isarin en Nanouk
Verbeek geschetst.
literatuurlijst
Themakatern: ICT in cluster 2 ICT
is uit ons leven en dus ook uit ons onderwijs niet meer weg te denken.
Leerlingen moeten op het gebruik ervan voorbereid worden, moeten de
leuke en interessante zaken van internet en sociale media ontdekken,
maar ook voorbereid worden op de schaduwzijden ervan. Ze moeten dus
mediawijs gemaakt worden. Maar tegelijkertijd moeten we
praktijkervaringen verzamelen, onderzoek verrichten en de kennis delen.
Dit VHZ themakatern is een belangrijke stap op de weg van die
kennisdeling.
2011-5
Reportage Uphill en downhill in Montréal Van
19 tot 23 juli 2011 vond in Montréal het 12e congress International
Association for the Study of Child Language (IASCL) plaats. het thema
voor 2011 was de sociale, genetische en congnitieve aspecten van
taalverwerving en taalontwikkeling. Een afvaardiging van Kentalis
medewerkers schreef voor Van Horen Zeggen een reportage.
Interview Loes
Wauters op het FEAPDA congres "In twee dagen weer een boost gegeven aan
het leesonderwijs aan dove en slechthorende leerlingen" Op
vrijdag 21 en zaterdag 22 oktober vindt het FEAPDA-congres plaats in
Sint-Michielsgestel. Dit tweejaarlijkse congres is bedoeld voor
professionals die werken met kinderen en (jong)volwassenen met een
auditieve beperking. Van Horen Zeggen nam alvast een kijkje achter de
schermen en sprak met Loes Wauters. Zij geeft één van de vier
hoofdlezingen tijdens het congres.
Artikelen Bernadette
Vermeij, Karin Wiefferink & Marthe Wijs: Monitoren van de
behandeling voor kinderen met ernstige spraak- en taalmoeilijkheden Om meer inzicht te krijgen in de effectiviteit van behandeling voor
jonge kinderen met ESM heeft de NSDSK de zogenaamde 'Monitor'ontwikkeld.
In augustus 2010 isin Van Horen Zeggen het proces van
methodiekontwikkeling beschreven. Deze keer doen de auteurs verslag van
de volgende stap in het proces, nl. de implementatiefase.
literatuurlijst
2011-4
Reportage Minister herziet
wetsvoorstel Passend onderwijs: expertisebekostiging blijft grotendeels
behouden In juni stuurde minister van Bijsterveld (OCW) een brief aan
de tweede kamer: haar tussenevaluatie over de voortgang van de invoering van
Passend Onderwijs. Eind september hoopt de minister de wetsvoorstellen in te
dienen. In deze VHZ reportage worden een aantal koerswijzigingen met
voorbeelden uit de praktijk belicht.
Interview Marcel Giezen: "Er is geen duidelijk beeld van het
taalaanbod aan dove kinderen met CI" Op 29 april promoveerde
Marcel Giezen aan de Universiteit van Amsterdam op experimenteel onderzoek naar
de verwerking van gesproken taal en gebaren bij jonge dove kinderen met een
cochleair implantaat. Van Horen Zeggen redacteur Ellen Gerrits stelde hem een
aantal vragen over zijn onderzoek en ging op zoek naar implicaties voor de
praktijk.
Artikelen Harry Knoors: Herijkt taalbeleid voor dove
kinderen Ongeveer 20 jaar
geleden werd het tweetalig onderwijs, waarin de Nederlandse Gebarentaal een
specifieke plaats heeft, als noodzakelijk gezien voor dove kinderen. Door de
komst van het cochleair implantaat worden echter steeds meer kinderen op een
jongere leeftijd geïmplanteerd, wat een gunstig effect heeft op de gesproken taalontwikkeling. De vraag rijst
welke rol er dan overblijft voor de Nederlandse Gebarentaal in het onderwijs
aan deze kinderen. Harry Knoors bespreekt in dit artikel waarom herijking van
het taalbeleid in deze tijd noodzakelijk is en hoe dit taalbeleid kan worden
vormgegeven. Literatuurlijst
Ingezonden reacties
Harry Knoors: Herijkt taalbeleid voor dove
kinderen, VHZ nr 4, 2011
reactie FODOK
reactie Dovenschap en Jongerencommissie
reactie Helga Duifhuis
reactie Kentalis / Harry Knoors
2011-3
Reportage Spreken we dezelfde
taal? Ellen Gerrits sprak op donderdag 31 maart 2011 haar Openbare
Les uit ter gelegenheid van haar officiële installatie als lector Logopedie aan
Hogeschool Utrecht. Een les over evidence-based logopedie en de communicatie
tussen onderzoek, onderwijs en praktijk. Het lectoraat logopedie is ontstaan
vanuit een samenwerking tussen de faculteit Gezondheidszorg van de Hogeschool
Utrecht, de opleiding Logopediewetenschap van de Universiteit van Utrecht en de
Koninklijke Auris Groep. VHZ doet verslag.
Interview Je ziet
allemaal maar een stukje van de werkelijkheid: doe het daarom met elkaar in het
belang van het kind Sieneke Goorhuis-Brouwer neemt afscheid van de Rijksuniversiteit
Groningen als hoogleraar spraak- en taalstoornissen bij kinderen. In een
gesprek met Van Horen Zeggen pleit ze er nogmaals voor kinderen kinderen te
laten zijn. De onbekendheid van ESM baart haar zorgen. Ze laakt de houding van
de politiek ten opzichte van deze groep. Verder pleit ze voor meer
samenwerking.
Artikelen Nina Wolters, Helen Blom, Harry Knoors en
Ludo Verhoeven: Vriendschap hoort: De invloed van communicatieve vaardigheden
op vriendschappen van dove en slechthorende leerlingen in groep 8 In haar
promotie-onderzoek bekijkt Nina Wolters (Behavioural Science Institute, Radboud
Universiteit Nijmegen) de rol van communicatie bij het sluiten van
vriendschappen door horende kinderen en dove en slechthorende kinderen. De
communicatieve vaardigheden hebben, verrassend genoeg, helemaal niet zo’n groot
effect op het aantal vriendschappen. Talig kunnen improviseren, bijvoorbeeld
een grapje maken, blijkt wel belangrijk te zijn: dove/slechthorende jongeren in
het regulier onderwijs hebben minder vriendschappen dan horende jongeren
doordat zij minder goed zijn in improviseren. Aansluitend op
het artikel gaan drie auteurs in op de betekenis van dit onderzoek voor de
praktijk. Literatuurlijst
2011-2
Reportage Samenwerking, creativiteit en betrokkenheid bij het
maken van digitalige boeken. Bij De Horst zoekt Femke
Woudstra voor haar leerlingen met taal- en /of spraakbelemmeringen voortdurend
naar taalstimulerende middelen. Zij sloeg zelf aan het ontwikkelen. Anno 2011
zijn Femke en haar leerlingen zelf samenstellers van digitalige boeken. Interview Als we boos blijven, gaan we het niet redden Komende jaren verandert er
veel in ons cluster. Er moet heel veel bezuinigd worden en dat zal tot
pijnlijke situaties lijden. Aan het woord is Dick de Boer. Sinds kort is hij de
nieuwe voorzitter van de Stichting Siméa. Rustig wennen aan zijn nieuwe functie
kan hij niet. Cluster 2 moet 53 miljoen bezuinigen.
Artikelen Anneke Antonissen en Kim de Gooijer: Signalering van visusproblemen bij kinderen met een auditieve beperking Visusproblemen komen bij
kinderen met een auditieve beperking relatief vaak voor. Met behulp van twee
praktijkvoorbeelden informeren Anneke Antonissen en Kim de Gooijer de lezers over
diagnostiek en behandeling van deze specifieke groep kinderen.
2011-1
Reportage Hersenonderzoek in ons werkveld; dichterbij dan je denkt! Hersenonderzoek
in ons werkveld is vernieuwend en geeft belangrijke informatie, ook
voor de praktijk. Het lijkt zo ver van ons bed, maar is het dat wel? Het
van der Lemsymposium ging erover; VHZ schrijft erover.
Interview ‘Je kunt de tijd van een kind maar één keer gebruiken' Cees
Huijben, oud-leerkracht, logopedist, adjunct-directeur, ambulant
begeleider en revalidatietherapeut-CI beëindigt zijn rijke loopbaan bij
Kentalis. Van Horen Zeggen praat met hem over verleden, heden en
toekomst.
Artikelen Tijs Kleemans, Eliane Segers en Ludo Verhoeven: De achterstand op getalbegrip van kleuters met ernstige spraaktaalmoeilijkheden Vanuit
het project TalentenKracht (www.talentenkracht.nl), wordt op het
Behavioural Science Institute aan de Radboud Universiteit Nijmegen
onderzoek gedaan naar de relatie tussen taal- en rekenvaardigheid bij
kinderen met Ernstige Spraaktaalmoeilijkheden (ESM). In dit artikel
wordt verslag gedaan van de resultaten van de eerste meting bij kleuters
in groep 2. Literatuurlijst
Martine Fuite, Femke Rood en Robbin Haaijer: De ambulant begeleider van 2020 Passend
onderwijs bepaalt het toekomstige speelveld voor ambulante
begeleidingsdiensten. Zeker nu vanuit het ministerie grote veranderingen
worden afgedwongen gaat er veel gebeuren in het veld. De invoering van
Passend onderwijs brengt verschuivende geldstromen, bezuinigingen en
budgetteringen met zich mee. Welke rollen zijn er voor de ambulant
begeleider van de toekomst en welke vaardigheden passen hier bij? |