print Klik op de links om de bestanden (van minimaal een jaar oud) te downloaden. 2009-6 Jubileumnummer 50ste jaargang VHZ
Inclusief DVD met alle vijftig jaargangen. Van Horen Zeggen bestaat 50
jaar. Tot 1978 verscheen het tijdschrift onder de naam Het Gehoorgestoorde Kind,
daarna als Van Horen Zeggen. Het jubileumnummer gaat over het verleden en heden. Aan de hand van vijf
thema's wordt een overzicht gegeven hoe kennis zich afgelopen vijf decennia
heeft ontwikkeld.
Methodenstrijd Het is 1880. In Milaan houden
wetenschappers, leerkrachten en anderen die betrokken zijn bij het
dovenonderwijs een internationaal congres. Al eeuwen wordt er gediscussieerd of
doven beter af zijn met gebaren of met liplezen en spreken. In de tweede helft van de 19e
eeuw, wanneer er steeds meer dovenscholen komen, laait de discussie sterk op.
In Milaan wordt de knoop doorgehakt. Met meerderheid van stemmen wint de orale
methode. Gebaren zijn vanaf dan verboden in het onderwijs. De doven die het
congres bijwoonden, konden niets aan dit besluit veranderen. Zij waren
uitgesloten van stemming.
Persoonlijkheid 50 jaar Van Horen Zeggen
levert aardig wat artikelen op over persoonlijkheidsontwikkeling en gedrag bij
kinderen en jongeren met auditieve en/of communicatieve problemen. In de
beginjaren van het blad ging het vooral om beschouwingen die nauwelijks gevoed
werden door onderzoek. Vanaf ongeveer 1990 verschenen er regelmatig
onderzoeksresultaten over dit onderwerp. Psychologen en orthopedagogen toonden de gevolgen aan van een
stoornis op het gedrag en de eerste praktische programma's werden besproken in
Van Horen Zeggen.
Doelgroepen Doofstommen, slechthorenden
en spraakgebrekkige kinderen. Het lijken afgebakende groepen die we in de
beginjaren in de kolommen van Het Gehoorgestoorde Kind tegenkomen. In de
laatste jaargangen van Van Horen Zeggen bevolken naast deze kinderen ook
bijvoorbeeld autisten, meervoudig gehandicapten, anderstaligen en kinderen met
een cochleair implantaat de pagina's. Er lijkt een verschuiving van doelgroepen
te zijn ontstaan. Maar klopt dit beeld?
Samenwerking ‘Wij hebben elkaar nodig om
problemen op te sporen'. ‘Er moet afstemming zijn tussen zorgprofessionals'.
Deze uitspraken zijn van T. van Gent. Hij doet ze in 2008 in een themakatern
van Van Horen Zeggen over samenwerking tussen onderwijs en zorg. De kinder- en
jeugdpsychiater is niet de enige die hiertoe oproept in het blad. Velen gingen
hem voor. Waarom wordt deze roep na vijftig jaar nog steeds gehoord? Zijn we
het hierover dan niet met elkaar eens? Of verandert er zoveel in de samenleving
en de sector dat er constant gezocht moet worden naar nieuwe
samenwerkingsvormen?
Emancipatie ‘Waar ik me aan erger is dat
er mensen zijn die alleen naar het gehoor kijken, niet naar de sociale en
emotionele ontwikkeling. Dat betekent dat ze zich niet echt bewust zijn van de
ontwikkeling van de identiteit van een dove. Naar mijn mening spelen twee
aspecten in de ontwikkeling van een doof iemand een zeer belangrijke rol:
zelfvertrouwen, dat heeft met identiteit te maken en de communicatie met de buitenwereld.
Dan gaat het onder andere over integratie.' Dit beweert de 22-jarige Jascha
Blume. Hij is doof.
2009-5
Reportage Auris-taalbeleid betekent een
belangrijke kwaliteitsimpuls.
Taal staat centraal. Dat is
de kern van het nieuwe Auris-taalbeleid dat sinds juni 2009 van kracht is.
Auris is voorlopig de eerste en enige binnen het cluster 2-taalonderwijs die nu
met één organisatiebrede taalaanpak werkt. In de reportage laat Van Horen
Zeggen een aantal medewerkers aan het woord.
Interview Marcel Broesterhuizen en
Hannie Hoefnagels: ‘Voer ruim een lesuur Filosofie in voor scholieren. Het
hélpt!'.
Afgelopen juni zette Marcel
Broesterhuizen, van de 32 jaar bij Viataal het merendeel werkzaam als
psycholoog, later als behandelcoördinator, een punt achter zijn loopbaan. Met
een mini-symposium ‘Doe ff normaal!' zorgde Broesterhuizen voor een gepaste
afsluiting. Voor deze bijeenkomst in de Blauwe Zaal nodigde Broesterhuizen
collega's uit Zorg en Onderwijs, jongeren én Hannie Hoefnagels, docent
Levensbeschouwing, tevens moeder van een dove puber uit voor bijdragen.
Artikelen Fabienne Piso,
Harry Knoors en Mathijs Vervloed: Vriendschapsrelaties van dove en
slechthorende adolescenten.
Sociale relaties
en vriendschappen zijn voor elk mens belangrijk. Voor zich ontwikkelende
kinderen en jongeren in het bijzonder.
Binnen een hechte vriendschap heb je samen plezier, deel je je diepste
gedachten en gevoelens en kun je groeien door de wederzijdse steun en
aanmoediging. Fabienne Piso,
Harry Knoors en Mathijs Vervloed onderzochten of de vriendschapsrelaties van
dove en slechthorende jongeren met horende leeftijdgenoten kwalitatief minder
hecht zijn dan onderlinge vriendschappen tussen goedhorende jongeren. Ook is
onderzocht of de kwaliteit van de vriendschapsrelaties effect heeft op het
welbevinden van de jongeren. Literatuurlijst (volgt binnenkort) Tabel
2009-4
Reportage Onlangs lanceerde Auris
Dienstverlening in Houten een eigen hyves voor doven en slechthorenden. Een
initiatief van Mariëtte Spierings, slechthorend en maatschappelijk werker bij
Auris Dienstverlening in Houten en Vincent Kok, slechthorende vmbo-leerling op
het Auris College in Utrecht. Interview Sinds 1 mei 2009 bestaat
Werkpad. De organisatie ondersteunt mensen met een ernstige visuele, auditieve
en/of communicatieve beperking bij het vinden en behouden van werk. Evelien
Ribbens, directeur van Werkpad, benadrukt dat ondersteunen iets anders is dan
aan de hand nemen. In Werkpad zijn de re-integratieactiviteiten
samengebracht van de Koninklijke Auris Groep, Viataal, Koninklijke Effatha
Guyot Groep en Bartiméus. Hiervoor werkten ze onder de namen Fama en Bureau Arbeid.
Artikelen Karin Wiefferink,
Bernadette Vermeij, Heleen van der Stege, Noëlle Uilenburg: Gezinsbegeleiding voor Turkse ouders van
kinderen met een cochleair implantaat
Als gevolg van
immigratie en de toestroom van vluchtelingen is de diversiteit aan culturen in
Nederland de afgelopen jaren toegenomen. Een grote groep binnen deze nieuwe
culturen zijn de mensen afkomstig uit Turkije. Omdat er nog weinig bekend is
over de ervaringen en wensen van Turkse ouders met kinderen met een cochleair
implantaat (CI) ten aanzien van de zorg en begeleiding, is een verkennend
onderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat Turkse ouders andere
aspecten rondom de begeleiding belangrijk vinden dan de gezinsbegeleidsters.
Moeizame communicatie tussen ouders en gezinsbegeleidsters en culturele
verschillen zijn waarschijnlijk deels verantwoordelijk voor deze verschillen. Literatuur Tabel
2009-3
Reportage Het jaarlijkse congres van
Siméa stond dit jaar in het teken van taal en gedrag. Met bijdragen van onder
meer Ina van Berckelaer-Onnes en Roos Vonk werden de deelnemers bijgepraat over
de kracht van taal. Met een ‘carrousel’ aan nieuwe ideeën kan het
verenigingsbestuur aan de slag om de leden nog meer bij Siméa te betrekken.
Interview Theo Laceulle, oud bestuurder
van Siméa voorloper de VeBOSS, blikt terug op een lange historie in de sector.
Hij spreekt zijn zorgen uit over het onderwijs aan slechthorende kinderen en
houdt een pleidooi voor de opvang van meer CI-kinderen in SH-scholen.
Artikelen Emmy Konst : Vroegbehandeling van spraak- en taalproblemen: een effectieve multidisciplinaire benadering.
Emmy
Konst heeft bij de diagnose- en behandelgroepen op Sint-Marie een
effectstudie uitgevoerd naar de vroegbehandeling van kinderen met
spraak- en taalproblemen. De resultaten van 85 kinderen worden in haar
artikel beschreven. Ze sluit af met een aantal discussiepunten en pleit
voor verder onderzoek. Literatuurlijst
2009-2
Reportage Louise Hessel, beeldend kunstenaar, is een van
de docenten van de Talentklas van het Auris College Rotterdam. Onder
haar bezielende leiding werken talentvolle praktijkschool leerlingen
aan hun ontwikkeling. Ze doen dat in de Talentklas. De talentklas is in
het speciaal onderwijs uniek. Deze vakgroep is misschien wel de enige
in Nederland die op dit niveau werkt. Interview Op
19 maart vond in Eindhoven het symposium Alle Taal Centraal plaats.
Ruim 600 professionals lieten zich bijpraten over de laatste
ontwikkelingen op hun vakgebied. Prof. Dr. Hanna Swaab verzorgde de
plenaire lezing. Van Horen Zeggen sprak met haar én met
symposiumdeelnemers over de bijdrage van de neuropsychologie aan de
diagnostiek en behandeling bij taalontwikkelingsstoornissen. Artikelen Carolien Rieffe, Maartje Kouwenberg, Ilona Scheper, Cootje Smit, Karin Wiefferink: Inzicht in de eigen emoties bij dove kinderen Een
goede emotionele ontwikkeling beïnvloedt ook andere
ontwikkelingsgebieden positief, zoals de cognitieve ontwikkeling.
Motivatie, aandacht, en geheugen werken beter als een kind lekker in
zijn vel zit. Een optimale emotionele ontwikkeling is voor dove
kinderen die opgroeien in een horend gezin echter niet zo
vanzelfsprekend. In dit onderzoek vergelijken de auteurs 26 dove en 26
horende kinderen (rond 11 jaar oud) ten aanzien van een belangrijk
aspect van emotionele competentie: inzicht in de eigen emoties en
manieren om met die eigen emoties om te gaan. literatuurlijst
Bert Nijveld: Aantoonbaar Betere Ambulante Begeleiding Op
initiatief van de WEC-Raad is door organisatie adviesbureau Van
Beekveld & Terpstra een zelfevaluatiemethode ontwikkeld voor
ambulante begeleiding. Alle betrokkenen – van de ambulant begeleiders
zelf tot scholen, ouders en leerlingen – dragen bij aan de evaluatie.
Hierdoor ontstaat een compleet beeld op grond waarvan de
dienstverlening kan worden verbeterd. In dit artikel beschrijft de
auteur de opzet van het instrument en de wijze waarop er hiermee
gekeken wordt naar de ambulante begeleiding.
2009-1
Reportage In 2008 bestond Viataal 180 jaar. Het jubileum werd gevierd
met tal van activiteiten.
Centraal in het jubileumjaar stonden 5 symposia. Ieder
symposium was gewijd aan uitwisseling van kennis over een van de
kerndoelgroepen van Viataal. In de reportage een verslag van de belangrijkste
aandachtspunten.
Interview Per 1 januari 2009 vormen de Koninklijke Effatha Guyot
Groep, Viataal en Sint Marie een nieuwe organisatie.
Onder de voorlopige naam
KEG Viataal Groep wordt diagnostiek, zorg en onderwijs verspreid over heel
Nederland aangeboden. De leden van de raad van bestuur Henk Bakker en Bas van
den Dungen vertellen waarom zij de fusie belangrijk vinden.
Artikel Annet de Klerk, Daan Hermans, Harry Knoors en Loes Wauters: ‘Passend onderwijs in de Twinschool. Dove, slechthorende en horende leerlingen
samen naar school.’
In toenemende mate bezoeken dove kinderen het regulier onderwijs.
Individuele schoolplaatsing heeft vaak als nadeel dat het onderwijs weinig
toegesneden is op de dove leerling en dat deze nauwelijks nog contact heeft met
andere dove of slechthorende kinderen, waardoor sociaal isolement kan optreden.
In Vught worden dove en slechthorende kinderen groepsgewijs geplaatst in het
regulier basisonderwijs: de Twinschool. In dit artikel worden de opzet en de
resultaten van dit project beschreven. literatuurlijst |